jueves, 28 de agosto de 2008

Rebajas...no solo en agosto

Uno de los temas de escalada que más hemos estado comentando entre nosotros, con amigos y conocidos este verano ha sido la decotación.

Nos llama especialmente la atención la gente que decota de manera sistemática todas las vías que encadena. ¿No será que no tienen bien definida la escala de dificultad establecida? Entiendo que algunas vías nos puedan parecer de un grado distinto al de la cotación original. Si eso sucede reiteradamente en una vía en concreto, significa que la ruta en cuestión está mal graduada. Por otro lado, puede ser que un tipo de vía se nos de mejor que otro (morfología, estilo de escalada, alineación planetaria favorable, etc.) y nos parezca más fácil. En este caso, también me parece lógica una propuesta personal del grado a la baja, ya que, sinceramente, así lo creemos. Por suerte, como el grado es democrático –qué risa- confío en que estas excepciones no quedan reflejadas en la cotación.

Es un tema peliagudo, pero si todas las vías que encadenase me pareciesen de un grado inferior al marcado me plantearía si no soy yo la que tengo un problema con la graduación. A mi, por ejemplo, se me da muy mal cotar; a veces, cuando encadeno una vía me parece mucho más fácil que en cualquiera de los pegues anteriores. En cambio, a vista, me parece todo durísimo. Como me doy cuenta de eso, de que no soy objetiva, prefiero ser cautelosa en este aspecto y aceptar el grado popular con el que generalmente estoy de acuerdo. Por otro lado, dentro de un mismo grado la variación de dificultades me parece elevadísima por lo que tomo el grado como algo orientativo cosa que aumenta mi desconcierto respecto a los que cotan sentando cátedra.

En la controvertida página de 8a.nu todo esto queda reflejado por escrito en algunos rankings, pero no hace falta mirar ahí dentro para detectar actitudes así. El por qué alguien decota de manera constante me tiene bastante intrigada. Distingo dos tipologías diferenciadas de escaladores que decotan:

  • El local: ha hecho tantas veces las vías que las ha automatizado, se las sabe de pe a pa y, por tanto, su visión está tergiversada.
  • El fuerte: es lo que tiene estar muy fuerte, que todo lo que sea inferior a tu grado máximo sale fácil y rápido. Relacionado con esto, otra cuestión que me planteo es si alguien que está escalando 9a es capaz de distinguir entre, pongamos, un 7b y un 7b+.

En cambio, los motivos que llevan a decotar de manera compulsiva pueden ser diversos. De lo que estoy segura es que una parte de estos decotadores poseen un ego que necesita sentirse muy superior. Me imagino a la mente de este decotador regodeándose diciendo: “Voy a demostrar lo fuerte que estoy decotando para que vean que todo me parece muy sencillo”.

Y aquí os dejo otra frikada que me parece muy graciosa a la par que ilustrativa de la necesidad de sentirnos superiores que tenemos los humanos, en este caso, el programador. Pero, vamos, que viene a ser lo mismo con el lenguaje informático (me he reconocido en el recuadro de abajo del todo, lamentable) que con los grados...




25 comentarios:

Mingo dijo...

La veritat és que lo del grau és tan relatiu, i com molt bé has dit depen de la morfologia,... de l'escalador.
Jo he vist escaladors que encadenen 7b o més i després en un V+ de clàssica són incapaços de fer el pas, o alguns que desgrimpen 6a+ perfectament, pq davant tenen un pas de 6a on els seguros allunyen. Quin grau tenen consolidat akests escaladors?.
Aquesta tipologia que escalen per sentir-se superiors són els que ho tenen pitjor, pq escalar pels demés, això pot motiva una temporadeta, el que motiva és escalar per a tu per anar-te superant dia a dia, escalar amb ganes d'apendre és el que realment motiva. Hi lo del grau és no més un número. Això és el que penso.
Un saludo

Anónimo dijo...

Diría que lo has explicado muy bien.

Decoteitors:

1. Los locales aburrios de hacer la vía

2. Los superfrikis que hacen como 4 o 5 letras más de grado y lo mismo les parece 6a que 6b.

3. Los chulitos, que necesitan alimentar su ego.

4. Los que tienen una escala de grado muy baja y no se dan cuenta de que si todas la vías están mal graduadas igual son ellos los que no... Normalmente han escalado mucho pero en pocas escuelas donde el grado está muy duro y son gente muy segura de sí mismos. :)

Es como el chiste ese en que un tio va conduciendo por la autopista y dicen por la radio "cuidado que hay un loco en contradirección en la A7"

Y él exclama: "¿!!Uno??!? ¡¡Hay un montón!!!" :)

Marieta dijo...

mingo: bona contribució, gràcies ;)

K: sí, y diré más...el tipo 3 lo puedes hallar tanto en el 1 como en el 2. Y el tipo 4 seguramente sera también 1.
:)

Txomo dijo...

A mí tb se me da fatal graduar...

Hay más tipos de decotadores:

Los que decotan por despecho: "si me han decotado esta vía un plus, todas las del sector son un plus menos"

Los que decotan por omisión: al hablar de un 7c+ dicen "aquel 7c". o al hablar de un 7b+ dicen "aquel 7b". Luego uno que lo oye va diciendo "a mí me dijeron que era 7c". Y de 7c se queda.

Y un largo etc.

Y sí, los lolos no saben cotar muy por debajo de su grado. Es normal. No hay más que hacer las vías de grado bajo que hay arriba de todo de Bruixes. 6c la de la izquierda xDDDDDDDDDDDD Con esa fuerza en los dedos no se nota una letra de diferencia.

Alguien tiene clara la diferencia entre V y V+? O entre V+ o 6a.

mingo, una cosa es la dificultat técnica i una altra l'exposició. Cadascú té el seu coco, i si el coco et diu: "Dónde ostias vas, que te vas a matar, vuelve pal bar" Pues pal bar que me voy. Una cosa es la dificultad y otra el compromiso.

PGB dijo...

Aixo dels programadors molah!

Jo he tocat uns quants llenguatges de la llista i sincerament, quan estas fora d'aquesta i no programes, pots fer una fletxeta que hi baixi i et sens superior a tots aquests! :D Paraula de PGB_que_odia_programar!

Jo el que puc entendre es que hi hagi sectors amb graus de rebaixes, però si els 6a's son més difícils que els 6b, com a mínim anem pel bon camí encara que els graus no siguin reals. El que fot es trobar-te vies amb grau més dur, més fàcils que d'altres de menor grau.

Llorenç dijo...

je je je...ja en tens de raó ja!
jo si algú cop he encadenat algún 6b no m'ho he cregut! i he suposat que era el 6b facil del sector!

el que et falta es un 5 especimen...que sols fa clàssica i que repeteix poques vies, per tant ho fa sempre tot a vista, i amb la prohibició de caure, llarvors sobrecota tots els passos i per tant els V+ li semblen 6a+ i els 6a els sobrecota a Ae!!!

Esteve Casas dijo...

Dient això, em contradiré respecte a una teoria que sovint jo mateix exposo i la qual es bastant estesa. Però ara mateix penso que la nova és millor,...

Doncs,..., jo crec que un escalador d'un grau concret pot distingir amb relativa facilitat entre graus bastant més baixos.

Exemple:
* Un que fa 8c+ distingir be entre 7b i 7b+

* Un que fa 8b distingir be entre 6c+ i 7a

Ara be, si la via la gradua fent-la a vista, malgrat que també considero que ho pot fer, hi ha força possibilitats que li sembli mes dura si s'equivoca en alguna secuencia de moviments que el pot condicionar pel resta de la vía.

També hi ha el cas en que la via és de pila i té assumida la pila d'un grau superior. En aquest cas, fent les secuencies correctament, segurament li pot arribar a semblar més fàcil.

Avui toca pensar això.

Marieta dijo...

Txomo: cierto!! Me dejé al decotador despechado y al decotador por omisión (mierda! creo que alguna vez he estado en ese grupo...'dita sea)Muy bueno!

PGB: mola eh??? ho he posat pel compi de feina que es un friki dels bons i segur que li molarà molt tb...

llorenç: jejeje, però aquest tipus a partir de 6a ho posa tot a la mateixa bossa!!!! casundena si n'hi ha de decotadors, estan per tot arreu, vigileu!

Stif: però home meu no sé que dir-te. Jo crec que al ramonet li poses un 7a i un 7c de pila i no els diferencia. Estaria bé comprovar-ho, és fàcil: es porta a un lolo i se l'obliga a fer varies vies desconegudes per ell i després que digui el grau a veure si encerta.

Me'n vaig a Oviedo gent! Fins dilluns :)

Txomo dijo...

Y si es de bloque igual que si es de pila. Un lolazo que hace 8B+ de bloque prueba una ruta con un paso aislado duro y ni se entera. Como la ha hecho sin sudar dice: 6c.

Tb es muy personal, habrá casos que sí sean capaces de diferenciar, y otros que no.

Otro tipo de decotación es la Decotación por Negación:
"Como yo nunca he hecho más de 7a, esta vía no es más de 7a".

Un saludo

Aleix dijo...

Penso que cal ser honest amb un mateix ("ardua tarea") i proposar el grau que et sembla.

Si partim de l'honestedat (tractant de fer tendir el nostre ego a 0), hi ha altres factors que també hem de tenir en compte: lo habituats que estem a aquell tipus d'escalada, el dia que tenim, la nostra capacitat física i tècnica per escalar en un o altre lloc i múltiples àmbits que afecten directament a la nostra psicologia (xapes allunyades, qui ens assegura, una via mitificada).

En aquesta linia també podem veure que quan es deixen les exprés per agafar el catxarros i enfilar-se per vies algo més salvatges la cosa segueix regles similars: lo habituats que estem a escalar amb poca protecció, l'escalada amb roca precària, l'escalada a vista en medi incert... Tot és qüestió de costum.
Així pots trobar gent que escala el mateix grau en tapia que en esportiva (minoria). I la majoria que escalem un grau inferior en vies llargues que en esportiva.
Tot és qüestió d'objectius, entrenament mental-físic-tècnic/tàctic, i deixar-se fluir.

Personalment, quan he fet alguna via llarga prioritzo sortir per dalt sencer que no pas forçar trams expos en lliure. La satisfacció ja és molt gran així. El màxim grau el deixo per l'esportiva. Tot és posar-s'hi però ;)

Salut!!

Josep Barberà. dijo...

El grau...dona molt de si,això.
En seguirem parlant,suposo.

Bona entradeta.

Anónimo dijo...

ui les decotacions??? tema típic del frikisme...
és cert que per Espanya el grau és força més suau que a l'exterior, si no només fixeu-vos on es fan les escalades a vista més bones,,,,
sobretot en escoles de pila i desplom...
Entenc algunes decotacions, però totes no..
Cadascu sap el que escala i és ell qui s'ha de posar el grau,,el grau és força subjectiu..
Només una reflexió.. COmpareu el nombre d'encadenes de 8è grau de Rodellar amb Siurana o Montserrat, especialment pel que fa a les vies dures..
Apa nanus que vagi bé.
BRAD PIT

Polpetit dijo...

Bon dia a tothom...

Voldria confirmar l'exposició "des de baix"...

Pels que fa poc que escalem, i el coco i el físic tant sols ens arriba per algún 6b facilet (i les parets de 7s i 8s tant sols ens serveixen per aixoplugar-nos de la pluja)...

Ens trobem sovint amb el company friki que està bastant més fort i ens anima a obrir tal via que "és molt xula i assequible..."

Després d'arrossegar-nos per la paret, i en el millor dels casos encadenar, arribes a baix amb la llagrimeta i els braços de mantega, i te'l trobes mirante extranyat, o pitjor, fotent-te "bronca" perquè en el pas del "desplomet" segons ell, "peazo sostre que no s'acaba" segons tu, t'has penjat d'una cinta...

Què dir, de tots aquells sectors, on si et descuides, quasi, quasi has d'anar regalant maillons, gràcies a les rebaixes pertinents...

...ja està...

...denuncia dels novatos feta...

...demano comprensió...

;p

Lola Steiner dijo...

Yo tampoco entiendo lo del html :D

Lola Steiner dijo...

Ah, que se me olvidaba el tema de la decotación.

Yo no soy capaz de cotar, decotar o supercotar pq no tengo ni idea. Así que este tipo de discusiones pasan por mi sin dejar rastro. Y no entiendo a la gente que le da vueltas al tema. Si te has encadenado una vía y el clamor popular dice que es tanto, pues es tanto. ¿Que te la decotan? Será que no estás tan fuerte como pensabas.

O no. O yo que se.

En cualquier caso, sigo sin entender el html!

Lai dijo...

Si, jo anava a dir com el Txomo, q tmb hi ha que com no fa el grau, ak via per llògica ha de ser menys! :-) crec q ak decotador té a veure amb el que comenta el Llorenç... que contrariàment al que ell diu, jo crec q tant posar friends, i tants i tants metres, el dia que vas a fer esportiva... ho decotes tot... bàsicament pk no saps ni el grau q tens... bueno sí, V/V+!
Normalement, generalitzant, crec q es decoten les vies q estan cotades pk només tenen un pas d'aquell grau. Per exemple, una via tota de V, amb un pas de 6b, mmmm potser 6a+??
bé... parlar per parlar...pk no tinc ni idea sobre això... i em fa molta enveja els fanàtics del grau, ak constància i moral x repetir vies és envejable!!! m'he de passar a l'esportiva jaaaaa!!! :-)))

Lai dijo...

ahhh que m'oblidava... i això de que la gent decota per xuleria!!! ¿¿??? no ho entenc!!seria al revés no?per xulejar,en lloc de 6b, creus q es 6b+,xo xulejar i dius que fas més grau. En tot cas,el estic d'acord amb el q dieu,cal ser honest amb un mateix i q el grau és subjectiu.

Marieta dijo...

uau gent! quants missatges, merci a tots, és molt enriquidor llegir tantes opinions. Continuo pensant que, en general, un lolo fort no pot cotar vies fàcils...
Lai i Atori: passeu-vos ja al'esportiva! ;) molt més segura. I, sí, hi ha gent que decota per xuleria, així de trist. És com qui fa una ascensió MD i diu, "a mi em va semblar PD" i tothom flipa.
Aquí a l'hotel d'Oviedo hi ha un ordinador amb internet: no saben que m'han posat! demà en comptes de competir estaré encara aquí enganxada (ara ja tinc excusa)...jijiji
Bueno, besinyus a tots

Birdio dijo...

"Si no hubiera cotacion no habria decotacion. Muerto el perro, muerto la rabia.

Va parejo. Hay que aceptar que no existe uno sin el otro. Es el Ying i el Yang-Tse-mol.

Si aceptas el lado oscuro de las cosas, relativizas y pasas de ambos y te vas de farra a tomar birras."

(Kil V. Pareer, "la guerra de los donuts", 2016, editorial Cantamañanas)

Pau dijo...

Tot i que el diagrama erra en la jerarquia exposada ja et dic que l'ego en el mon dels programadors és el pa de cada dia. Jo en soc una mostra viva.

Marieta dijo...

home birdio! et trobava a faltar! Benvingut ;)
Pau: pues ni idea de si erra o no erra, per mi tots els programadors em semblen essers superiors.

TRanki dijo...

QUE ÉS HTLM?????

heheheh...

Sobre el tema debatut...ni fava...de vegades 6b+ em costa un horror i de vegades floto en un 7b...depèn del dia, del cap, del cos, del cor i de la temperatura...en un mateix dia he caigut en un 6c+ que havia fet i en canvi m'ha sortit un 8a a vista...és ABSOLUTAMENT irracional a no serq ue estiguis MOLT LOLO, siguis un PROGRAMADOR ( o un programat), i et coneixis a tu mateix millor que tu mateix...

La majoria dels humans no ens coneixem ni a nosaltres mateixos...¿Com volem entendre els "estats" dels altres en el moment en que van cotar la via? I les seves catracterístiques morfològiques?

LO GRAU és totalment orientatiu...cada dia està més clar...i si ens posem seriosos (q ue hi ha moments de lucidesa), arribarem a la mateixa conclusió...

MALLORKA ÉS FONQUI....

Marieta dijo...

SIII TRANKI! és orientatiu, cada dia està més clar.

Anónimo dijo...

I si està clar que el grau és orientatiu perquè discutim tant??

Per cert, hi ha un altre tipus de decotador,: el que posa el grau sense haver encadenat perquè feia massa fred, la roca estava humida, el company no m'ha donat corda a temps... però allò no passa de 6c segur!!

Per cert': A mi em passa el mateix que a en Ramonet, no puc distingir entre 7a i 7c. És dolent doctor?

Marieta dijo...

jajajaja fetpols, el doctor et recomena fer més FRIKI i MENYS TAPIA. home ja!